Na start!
System nauczania zawodowego w Polsce
W Polsce system nauczania zawodowego przechodzi istotne zmiany, mające na celu dostosowanie go do potrzeb współczesnej gospodarki. W 2022 roku przyjęto Plan działań w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego na lata 2022-2025, który ma na celu przygotowanie pracowników do wymagań rynku pracy.
Kluczowe elementy systemu
Współpraca z pracodawcami: Istotnym elementem reformy jest wzmocnienie współpracy z przedstawicielami branż, co ma na celu dostosowanie programów nauczania do aktualnych potrzeb rynku. Pracodawcy są kluczowymi partnerami w tworzeniu i aktualizacji programów kształcenia.
Dostosowanie oferty edukacyjnej: Programy nauczania są na bieżąco aktualizowane, aby odpowiadały na zmiany technologiczne i wyzwania związane z cyfryzacją. Wprowadzane są nowe zawody, a także dostosowywane są istniejące kwalifikacje.
Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami: Plan działań uwzględnia również zwiększenie dostępu do kształcenia zawodowego dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Branżowe centra umiejętności: Tworzone są centra, które mają na celu kształcenie i szkolenie w określonych branżach, co ma wspierać rozwój lokalnych rynków pracy.
Prognozy na przyszłość
Reformy w systemie nauczania zawodowego w Polsce są strategicznym krokiem w kierunku lepszej przyszłości dla młodych ludzi i całej gospodarki.
Kryteria oceniania na przedmiocie zawodowym technik informatyk
Podstawowe kryteria oceniania na przedmiocie zawodowym dla technika informatyka obejmują różnorodne aspekty, które mają na celu ocenę zarówno wiedzy teoretycznej, jak i umiejętności praktycznych uczniów. Oto kluczowe elementy, które zazwyczaj są brane pod uwagę:
1. Wiedza teoretyczna
Zrozumienie podstawowych pojęć: Uczniowie powinni wykazać się znajomością terminologii informatycznej oraz podstawowych koncepcji związanych z systemami komputerowymi, programowaniem, sieciami komputerowymi oraz przetwarzaniem informacji itp.
Umiejętność analizy i interpretacji: Oceniane są zdolności do analizy problemów informatycznych oraz interpretacji danych i wyników. Oceniane jest również umiejętność tworzenia z danych informacji.
2. Umiejętności praktyczne
Realizacja projektów: Uczniowie są oceniani na podstawie projektów, które realizują, takich jak tworzenie aplikacji, konfiguracja sieci czy zarządzanie bazami danych.
Praca w zespole: Rozwiązywanie zadań w grupach i współpraca w grupach projektowych oraz umiejętność dzielenia się zadaniami i odpowiedzialnością.
3. Umiejętności programistyczne
Kodowanie: Oceniana jest jakość i efektywność napisanego kodu, a także umiejętność stosowania różnych wersji programowania (SQL, MySQL, T-SQL).
Rozwiązywanie problemów: Zdolność do identyfikacji i rozwiązywania problemów programistycznych.
4. Praca z dokumentacją
Tworzenie dokumentacji: Umiejętność pisania dokumentacji technicznej oraz raportów dotyczących realizowanych projektów i rozwiązanych zadań.
Zrozumienie dokumentacji: Oceniane jest, jak dobrze uczniowie potrafią korzystać z istniejącej dokumentacji technicznej dotyczącej w głównej mierze baz danych i przetwarzania danych.
5. Udział w zajęciach
Aktywność na lekcjach: Uczniowie są oceniani za aktywność, zaangażowanie w rozwiązywaniu problemów i zadań oraz dyskusje i zadawanie pytań.
Przygotowanie do zajęć: Regularne przygotowanie do zajęć, w tym przyswajanie materiałów i wykonywanie zadań domowych.
6. Egzaminy i testy
Testy wiedzy: Regularne sprawdziany i egzaminy, które oceniają przyswojoną wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne.
Egzaminy praktyczne: Oceniane są umiejętności praktyczne w kontekście rzeczywistych zadań informatycznych.
Te kryteria stanowią solidną podstawę do oceny uczniów w zawodzie technika informatyka na przedmiocie „Tworzenie i administracja bazami danych”.
Wymogi na poszczególne oceny na przedmiocie zawodowym TIABD
Wymogi na poszczególne oceny w przedmiocie zawodowym TiABD różnią się w niewielkim stopniu względem innych przedmiotów zawodowych, są one oparte na ogólnych standardach edukacyjnych. Oto przykładowe kryteria oceniania, które mogą być stosowane:
1. Ocena dopuszczająca (2)
Brak zrozumienia podstawowych pojęć: Uczeń zna nazwy ale nie potrafi wyjaśnić podstawowych terminów informatycznych.
Niezrealizowanie zadań: Uczeń nie wykonuje w całości zadań praktycznych lub projektów.
Niska aktywność: Uczestnictwo w zajęciach jest minimalne, brak zaangażowania.
2. Ocena dostateczna (3)
Podstawowe zrozumienie: Uczeń zna podstawowe pojęcia, ale ma trudności z ich zastosowaniem.
Wykonanie zadań: Uczeń realizuje proste zadania, ale z błędami lub niedociągnięciami.
Aktywność na lekcjach: Uczeń uczestniczy w zajęciach, ale nie wykazuje dużego zaangażowania.
3. Ocena dobra (4)
Dobre zrozumienie: Uczeń potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia i zastosować je w praktyce.
Realizacja projektów: Uczeń wykonuje zadania z poprawnym rezultatem, ale z drobnymi błędami.
Aktywność i współpraca: Uczeń aktywnie uczestniczy w zajęciach i współpracuje z innymi.
4. Ocena bardzo dobra (5)
Doskonałe zrozumienie: Uczeń ma solidną wiedzę teoretyczną i praktyczną, potrafi analizować i interpretować problemy, zna i potrafi zastosować język programowania SQL.
Wysoka jakość projektów: Uczeń realizuje projekty na wysokim poziomie, z minimalnymi błędami.
Inicjatywa: Uczeń wykazuje inicjatywę w pracy zespołowej i chętnie dzieli się wiedzą.
5. Ocena celująca (6)
Wyjątkowe zrozumienie: Uczeń wykazuje głęboką wiedzę i umiejętności, potrafi zastosować je w nowych kontekstach.
Innowacyjne projekty: Uczeń realizuje projekty, które są innowacyjne i wykraczają poza standardowe wymagania, bierze udział w zajęciach dodatkowych i konkursach.
Lider w grupie: Uczeń pełni rolę lidera w grupach projektowych, inspirując innych do działania.
Myślę, że uczniowie otrzymali jasne zrozumienie kryteriów oceniania, co pomoże im w lepszym przygotowaniu się do zajęć i projektów.
Ocena zadań i prac na zajęciach TiABD – informacje szczegółowe
Zadania oceniane są tak jak prace kontrolne (ocena tzw. ważona 1-3). Za brak oddania w określonym terminie rozwiązanego zadania uczeń otrzymuje ‘minus’. W sytuacji zebrania trzech ‘minusów’ uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Za każde zadanie zlecone przez nauczyciela i poprawnie rozwiązane uczeń otrzymuje 'plus'. Za trzy zebrane „plusy” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
Razem za zgromadzone ‘plusy’ i ‘minusy’ wystawiana jest ocena z aktywności. Jest ona wstawiana w Dzienniku jako ocena oznaczona symbolem 'AL' czyli 'Aktywność lekcyjna". Ocena ta nie ma wpływu na ocenę semestralną i roczną. Jej funkcja jest wyłącznie informacyjna. Ma ona za zadanie poinformować ucznia o bieżącym stanie zrealizowanych i oddanych prac.
Po zakończonym szkoleniu z danej jednostki szkoleniowej (na ogół trwającej po około 15-30 godzin lekcyjnych) wystawiana jest ocena końcowa z jednostki szkoleniowej z uwzględnieniem ocen z prac zaległych i poprawkowych. Ta ocena jest wstawiana do dziennika elektronicznego VULCAN jako ocena o symbolu 'JS' (za tzw. jednostkę szkoleniową). W ciągu jednego semestru uczeń może otrzymać 3 do 5 ocen z jednostek szkoleniowych.
Ocena niedostateczna z jednostki szkoleniowej
Otrzymanie jednej oceny niedostatecznej z jednostki szkoleniowej na ogół skutkuje wystawieniem oceny ndst (1) na semestr. W celu poprawy tej oceny niedostatecznej należy rozwiązać zadania poprawkowe.
Poprawa prac
Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania w sposób i w terminie wskazanym przez nauczyciela. Jeżeli ocena JS jest już wystawiona jako niedostateczna to nie może ulec zmianie! W celu poprawy tej oceny zostanie wystawiona ocena ‘PP’ (poprawa pracy). W każdym semestrze przewidzianych jest 1 do 4 takich prac poprawkowych.
________________________________
Warszawa r. szk. 2025/2026
