[ CZ.1 ]
ZADANIA DO WYKONANIA
KRYTERIA OCENIANIA ON-LINE
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Zasady ogólne w czasie zajęć on-line:
Frekwencja
- sprawdzana jest w danym dniu do godz. 15.00 przez potwierdzenie
odebrania maila na Dzienniku 'Vulcan' (system Dziennika automatycznie
potwierdzi odbiór po otworzeniu wiadomości)
Zadania są przesyłane wyłącznie przez dziennik elektroniczny "Vulcan".
Zasady oceniania w czasie zajęć on-line:
Zasady PSO na stronie Kasprzaka.
Zasady WSO (naszych lekcji TIABD) pod linkiem:
https://edukasprzak.blogspot.com/p/ocenianie.html
Materiały do lekcji będą prezentowane na tej stronie w zakładkach CZ.1, CZ.2 i CZ.3;
Potrzebne oprogramowanie:
Do wykonania i rozwiązania zadań w cz.1 potrzebny jest program MS Access z pakietu MS Office wersji 2010 i wyższej lub inny np. OpenOffice Base.
Wszystkie pliki zadań są dostępne na "Dysku Google" w zakładce 'CZ. 1' pod adresem:
https://sites.google.com/view/eduprojekt/zadania
Zadania rozwiązujecie zgodnie z instrukcją przesłaną w email'u przez "Dziennik elektroniczny Vulcan" lub zgodnie z tematyką lekcji, zapisujecie w pliku pod nazwą 'nazwisko_klasa_zadanieNR.zip' i przesyłacie na podany adres e-mail [KONTAKT].Temat 1: BHP na stanowisku komputerowym
Regulamin pracowni informatycznych
- KAŻDY UCZEŃ MA WYZNACZONE STAŁE MIEJSCE PRACY PRZY STANOWISKU KOMPUTEROWYM.
- UCZEŃ ODPOWIEDZIALNY JEST ZA POWIERZONY MU SPRZĘT, CO POTWIERDZA WŁASNYM PODPISEM.
- WSZELKIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI W DZIAŁANIU KOMPUTERA NALEŻY ZGŁOSIĆ NAUCZYCIELOWI.
- KORZYSTANIE Z WŁASNEGO OPROGRAMOWANIA DOZWOLONE JEST TYLKO ZA ZGODĄ NAUCZYCIELA.
- UCZNIOWIE NIE MOGĄ ZMIENIAĆ ZAWARTOŚCI DYSKÓW KOMPUTERA (KASOWANIE, MODYFIKOWANIE, INSTALOWANIE GIER, PROGRAMÓW ITP.) BEZ ZGODY NAUCZYCIELA.
- PORZĄDEK W PRACOWNI UTRZYMUJĄ DYŻURNI.
- PO ZAKOŃCZONEJ LEKCJI UCZEŃ ZOSTAWIA ŁAD I PORZĄDEK NA STANOWISKU KOMPUTEROWYM.
- W CZASIE PRZERWY UCZNIOWIE OPUSZCZAJĄ PRACOWNIĘ, A DYŻURNI WIETRZĄ JĄ.
- BEZWZGLĘDNIE ZABRANIA SIĘ JEDZENIA I PICIA PRZY STANOWISKU KOMPUTEROWYM (W TYM CELU, ZA ZGODĄ NAUCZYCIELA, DOPUSZCZA SIĘ WYKORZYSTANIE ŁAWEK NA ŚRODKU PRACOWNI)
Szczegółowe omówienie regulaminu [zobacz]
TEMAT 2: Instalacja i konfiguracja środowiska alternatywnego w stosunku do Google Chrome, służącego do testowania stron www, aplikacji web oraz baz danych (przetwarzanie informacji).
BAZY DANYCH MS ACCESS
TEMAT 3: Wiadomości wstępne - definicje związane z bazami danych
> Bazy danych [zobacz opracowanie]
> Podstawowe informacje na temat baz danych [zobacz opracowanie]
■ Dane to liczby, znaki, symbole (i cokolwiek innego) zapisane w celu ich przetwarzania.
■ Informacja to taki czynnik, któremu człowiek może przypisać określony sens (znaczenie), aby móc ją wykorzystywać do różnych celów.
■ Wiedza to, zgodnie z prastarą definicją Platona, ogół wiarygodnych informacji o rzeczywistości wraz z umiejętnością ich wykorzystywania.
Można teraz uporządkować te pojęcia w kontekście baz danych i sposobu ich wykorzystania. Dane zbieramy i zapisujemy, by na ich podstawie uzyskiwać informacje, które będą stawały się wiedzą, gdy uzupełnimy je o sposoby i możliwości ich praktycznego wykorzystania. Nie trzeba chyba udowadniać tezy, że współczesne społeczeństwo, społeczeństwo informacyjne, opiera swoje działania i podstawy rozwoju na wiedzy, która jest między innymi pozyskiwana z baz danych.
Zgodnie z powyższymi definicjami dane to prawie wszystko co może być zapisane i dlatego jednym
z podstawowych zadań, żeby zbiór danych mógł stać się bazą danych, jest zapewnienie odpowiedniego sposobu uporządkowania. Bazy danych mogą gromadzić gigantyczne ilości danych zapewniając właściwy sposób ich uporządkowania. Teraz możemy spróbować zdefiniować pojęcie bazy danych:
Baza danych (database) to zbiór danych zapisanych w ściśle określony sposób w strukturach odpowiadających założonemu modelowi danych.
Baza danych składa się z jednej lub wielu tabel.
Tabela (table)
dwuwymiarowa struktura przechowująca dane dotyczące określonego tematu
- kolumny – pola (atrybuty), część tabeli przechowująca jednostkowe typy danych np. nazwisko konkretnej osoby.
- wiersze – rekordy (krotki), to pojedynczy wiersz w tabeli, czyli zestaw pól w niej występujących. Np. może to być zestaw cech danego człowieka: pesel, imię, nazwisko, data urodzenia, adres.
Kwerenda - (z ang. Query)
inaczej zapytanie do bazy danych. Istnieje wiele rodzajów zapytań, m.in: kwerendy wybierające, aktualizujące, usuwające, dołączające, krzyżowe, tworzące tabele etc. Np. kwerenda wybierająca może dla nas znaleźć w bazie wszystkich ludzi o danym nazwisku.
Formularz (ang. form)
służy do wygodnego wprowadzania, edytowania i usuwania danych w tabeli. Wymienione operacje wykonuje się za pomocą okna w którym użytkownik obsługuje pola. Znaczenie pól opisane jest za pomocą etykiet, można też wprowadzić mechanizmy wykrywania poprawności wypełnienia formularza (tzw. walidacja poprawności danych)
Raport
to informacje wyjęte z bazy danych, sformatowane i poukładane w czytelny dla odbiorcy sposób, tak aby można było je przedstawić np. na wydruku
Relacyjna baza danych
Baza danych pozwalająca na sprawne przechowywanie, zarządzanie oraz operowanie danymi zorganizowanym w struktury zwane relacjami.
Relacja
Podstawowym i jedynym sposobem reprezentowania danych w modelu relacyjnym jest relacja, będąca dwuwymiarową tablicą. Relacja jest zbiorem krotek posiadających taką samą strukturę, lecz różne wartości. Zdefiniowana relacja zawiera określony zbiór atrybutów (kolumn) i dowolną ilość niepowtarzalnych krotek (wierszy).
Atrybut (kolumna)
W nagłówku relacji podane są atrybuty. Służą one do nazywania kolumn relacji. Na ogół oddają znaczenie danych umieszczanych w kolumnach pod nimi. Z każdym atrybutem powiązana jest dziedzina (typ danych) przy pomocy której reprezentowane są jego wartości.
Krotka (wiersz)
Wiersze relacji, poza wierszem nagłówka (zawierającym atrybuty relacji), nazywane są krotkami. W krotce każdy atrybut posiada swój odpowiednik w postaci składowej krotki. Każda krotka reprezentuje pojedynczy i niepowtarzalny wpis do tabeli relacji. Inne nazwy krotki to rekord lub encja.
Dziedzina
W modelu relacyjnym każdy atrybut relacji musi mieć określony atomowy typ danych, tzn. jego typ musi należeć do typów elementarnych, np. musi być to typ liczbowy lub znakowy. Wartość atrybut nie może być ani rekordem (krotką), ani listą, ani tablicą, ani zbiorem, ani jakąkolwiek inną strukturą, którą można podzielić na mniejsze części.
Schemat relacji
Nazwa relacji oraz zbiór jej atrybutów nazywają się schematem relacji. W modelu relacyjnym projekt składa się z jednego lub wielu schematów relacji. Zbiór schematów relacji projektu jest określany schematem relacyjnej bazy danych.
SQL
Jest akronimem pochodzącym od
Structured Query Language (strukturalny język zapytań) kierowanych do
bazy danych. Jest to język opracowany przez firmę IBM w latach 70-tych w celu współpracy
z relacyjnymi bazami danych. SQL stał się standardem w komunikacji z
relacyjnymi bazami danych. Dziś SQL-a spotkamy najczęściej w trzech
systemach zarządzania bazami: MySQL firmy Oracle, PostgreSQL opracowany
na uniwersytecie w Berkeley oraz FireBird korporacji Borland.
Ćwiczenie
W programie MS Access uruchom bazę z szablonu "Uczniowie i studenci". Dokonaj modyfikacji wyglądu wybranych formularzy. Wykorzystaj okienko "Właściwości" ustawiając różne elementy formularza, schematy kolorów, tytuł, obrazek graficzny. Zapisz bazę na dysk twardy.
TEMAT 4: Typy danych w bazach
NULL - jeśli dana wartość nie jest znana lub nie ma jej w ogóle, to mówimy, że jest to wartość NULL (to nie to samo co 0 lub znak spacji).
System bazy danych sprawdza, czy pole posiada zawartość, zapobiega wprowadzeniu rekordu z polem pustym, jeżeli pole to ma atrybut NOT NULL
ĆWICZENIA
MS ACCESS
> Materiały dotyczące obsługi programu MS Access lub Open Office Base są dostępne na stronie [POMOCE]
> Tworzenie bazy danych w programie Access - opis krok po kroku [ZOBACZ]
Wszystkie pliki zadań i ćwiczeń są do pobrania z dysku Google Drive - [POBIERZ]
PP - "Poprawa prac" ocena za zadanie 18 i 19 tzw. poprawkowe;
AL - "Aktywność" ocena informacyjna o stanie rozliczenia się z prac i zadań, bez wpływu na ocenę końcową.
Temat 5: Tworzenie bazy danych "UCZNIOWIE"
> Materiał dydaktyczny: Tworzenie baz danych w MS Access
Ćwiczenie 1
1. Uruchom program Microsoft Office Access/OpenOffice Base.
2. Utwórz nową bazę danych i nadaj jej nazwę Nazwisko_klasa.accdb (możesz zapisać w swoim folderze klasowym!)
3. Utwórz nową tabelę i nadaj jej nazwę Wykaz uczniów
4. Zapisz bazę danych.
Kolejne ćwiczenia wykonywane będą z użyciem bazy danych Wykaz_uczniow.accdb
UWAGA! Jeżeli bazę tworzysz w programie OpenOffice Base pobierz z dysku Google plik uczniowie.odb (link poniżej)
W przypadku problemów z importem danych do bazy danych proszę pobrać z Dysku Google gotowy plik z bazą danych Uczniowie [nazwa pliku: Wykaz_uczniow.zip]
Ćwiczenie 2
Tabela
"Wykaz_uczniow" składa się z pięciu pól: ID_ucznia, Nazwisko_ucznia,
Imie_ucznia, Miejsce_urodzenia, Data_urodzenia, Miejsce_zamieszkania.
Klucz (Primary Key) jest założony na polu ID_ucznia;
1. Importuj do tabeli Wykaz uczniów dane zawarte w pliku Wykaz uczniów.xml. Plik uczniowie_dane.zip oraz w wersji dla OpenOffice (gotowa tabela uczniowie.odb) dostępny jest w zakładce ‘CZ. 1’ pod adresem:
DYSK GOOGLE https://sites.google.com/view/eduprojekt/zadania
2. Uruchom sortowanie danych według kolumny Nazwisko.
3. Włącz opcję Sortuj od A do Z.
Temat 6: Praca z tabelami
Ćwiczenie 3
1. Dodaj do tabeli Wykaz uczniów, 2 nowe rekordy:
Nazwisko Imię Miejsce_ur Data_ur Miejsce_zam
Piętka Roman Wrocław 2000-12-31 Wrocław, ul. Borowa 6
Zamyślona Lucyna Szczecin 1991-02-14 Szczecin, ul. Gąski 11
2. Zmień kolejność pól w tabeli, tak aby pole Imię znalazło się przed polem Nazwisko.
Ćwiczenie 4
1. Utwórz w tabeli klucz podstawowy oparty na polu Identyfikator.
2. Dodaj nowe pole do tabeli i nadaj mu nazwę Telefon.
3. Typ danych nowego pola ustaw jako Tekst, dodaj maskę wprowadzania Numer telefonu, Bez symboli w masce.
Ćwiczenie 5
1. Zmień rozmiar pola Nazwisko na 30 znaków.
2. Zmień rozmiar pola Imię na 25 znaków.
3. Wyszukaj uczennicę Lucyna Zamyślona i zmień jej nazwisko na Lucyna Jonas.
Temat 7: Tworzenie kwerend w postaci zapytań
> Materiał dydaktyczny: Tworzenie kwerend
Ćwiczenie 6
1. Utworzyć kwerendę (wykorzystując tzw. filtrowanie) o nazwie Mężczyźni, zawierającą imiona i nazwiska wszystkich chłopców.
2. Utworzyć kwerendę (wykorzystując tzw. filtrowanie) o nazwie Kobiety, zawierającą imiona i nazwiska wszystkich dziewczynek, mieszkających w Krakowie.
Ćwiczenie 7
1. Utwórz kwerendę (podsumowanie) o nazwie Ilość, zawierającą sumę chłopców i dziewczynek w szkole.
2. Utworzyć kwerendę o nazwie Miasta, zawierającą ilość uczniów z każdego miasta.
Ćwiczenie 8
1. Utwórz kwerendę (wykorzystując tzw. filtrowanie) o nazwie Wybrane, zawierającą chłopców, których nazwiska zaczynają się na literę „A” oraz informację z jakich miast pochodzą.
Temat 8: Tworzenie formularzy
Ćwiczenie 9
1. Utwórz formularz bazujący na tabeli Wykaz uczniów.
2. Nadaj mu nazwę Formularz_uczniowie.
3. Przejdź na koniec formularza i dodaj nowego ucznia:
Nazwisko Imię Miejsce_ur Data_ur Miejsce_zam Telefon
Gwiazda Agata Berlin 2000-01-01 Wrocław 583-22-22
Ćwiczenie 10
1. Ustaw styl formularza na Metro (lub inny).
2. Wstaw logo do formularza – wykorzystaj plik graficzny
3. Zmień tytuł formularza z Wykaz uczniów na Klasy drugie.
Ćwiczenie 11
1. Utwórz stopkę w formularzu.
2. Dodaj do stopki etykietę. Wprowadź napis: Rok szkolny 2020/2021
3. Dodaj do etykiety pogrubienie, wyśrodkowanie i zmień rozmiar czcionki na 12.
Temat 9: Tworzenie raportów
Ćwiczenie 12
1. Utworzyć raport zawierający wszystkie pola z tabeli Wykaz uczniów (przyjąć domyślne ustawienia definicji raportu).
2. Zapisać raport pod nazwą Wykaz_raport.
3. Zamknąć raport.
Ćwiczenie 13
1. Utworzyć raport prezentujący dane z tabeli Wykaz uczniów pogrupowane według pola Imię. Zapisać raport pod nazwą Uczniowie_raport.
2. Ustawić poziomą orientację strony.
3. Zapisać i zamknąć raport Uczniowie_raport.
Ćwiczenie 14
1. Otworzyć raport Uczniowie_raport i zmodyfikować nagłówek raportu wstawiając w miejsce tekstu Uczniowie_raport tekst Uczniowie klas drugich.
2. Przenieś ze stopki strony do stopki raportu bieżącą datę.
3. Otwórz tabelę Wykaz uczniów i wydrukuj na dostępnej drukarce PDF lub do pliku uczniowie.prn (na dysku roboczym) pierwsze 30 rekordów z danymi uczniów.
4. Zapisz wszystkie otwarte tabele i zamknij aplikację bazy danych.
OSTATECZNY TERMIN WYKONANIA BAZY DANYCH PODANY BĘDZIE NA LEKCJI LUB W DZIENNIKU VULCAN. ZA POWYŻSZE ĆWICZENIA (od 1 do 14) BĘDZIE WYSTAWIONA OCENA JS1
Temat: Zadanie 1 z tworzenia bazy MS Access.
Jest to ćwiczenie z instruktażem "krok po kroku", służące utrwaleniu umiejętności wykonywania podstawowych czynności w tworzeniu bazy danych w MS Access.
Baza "Firma" składa się z 6 tabel, ma 1 gotowy formularz "Kierownicy działów", 1 kwerendę "Adresy domowe pracowników", 1 raport "lista pracowników".
Zadanie wykonujecie punkt po punkcie. Jest 15 takich punktów. Jeżeli wykonasz wszystkie punkty bez większych problemów to znaczy, że podstawowe umiejętności zostały przez Ciebie opanowane.
Do oceny: plik proszę spakować w ZIP, zmienić nazwę: nazwisko_klasa_zad1.zip i przesłać na e-maila;
Temat: Zadanie 2 - Współpraca MS Office z bazami danych
Jest to ćwiczenie z instruktażem "krok po kroku", prezentujące współpracę MS Office z bazą danych (MS Access).
Baza "osoby" składa się z 1 tabeli z danymi osobowymi 302 osób,
Zadanie wykonujecie punkt po punkcie. Są 3 takie duże punkty. Łączenie z danymi zgodnie z tzw. korespondencją seryjną, połączenie danych w MS Word i MS Excel. Te zadanie można wykonać również przy pomocy innych pakietów biurowych np. Open Office, Libre Office itp.;
Do oceny: pliki proszę spakować w ZIP, zmienić nazwę: nazwisko_klasa_zad2.zip i przesłać na e-maila;
Jest to ćwiczenie z instruktażem "krok po kroku", prezentujące tworzenie raportów z baz danych.
Baza "analizy" składa się z 6 tabel z danymi.
Zadanie wykonujecie punkt po punkcie. Są 3 takie duże punkty. Utworzenie 3 raportów na podstawie gotowych 2 kwerend.
Do oceny: plik proszę spakować w ZIP, zmienić nazwę: nazwisko_klasa_zad3 i przesłać na e-maila;
Pamiętaj o podaniu w Twojej prezentacji wykorzystanych źródeł informacji.
ZADANIE [5]
Zadanie: Wykonaj bazę danych oraz kwerendy wg punktów (dla MS Access i Base)
- Bazę danych z kwerendami zapisz jako oceny1_klasa.accdb lub oceny1_klasa.odb,
ZADANIE [6]
Temat: Zadanie 6 - Kwerendy funkcjonalne
Zadanie: Wykonaj bazę danych oraz kwerendy wg punktów w instrukcji
Bazę danych z kwerendami zapisz jako oceny2_klasa.accdb lub oceny2.odb,
Plik tekstowy z odpowiedziami zapisz jako odpowiedzi.txt lub jako pliki /doc/rtf/pdf
Temat: Zadanie 8 - Baza danych studenci i oceny
Zadanie: wykonaj modyfikacje w bazie danych oceny4_klasa.accdb (tej samej co w poprzednim zadaniu nr.7) wg punktów z pliku pdf.
Zadanie: wykonaj modyfikacje w bazie danych oceny5_klasa.accdb (tej samej co w poprzednim zadaniu nr.7,8) wg punktów z pliku pdf.
Plik do pobrania ćwiczenia znajduje się na poniższej stronie w zakładce CZ. 1.
PROJEKTOWANIE BAZ DANYCH
Temat 10 - PROJEKTOWANIE BAZ DANYCH - ĆWICZENIA
ZADANIE 10
Projekt 'Szkoła'
Nazwa pliku: projekt-cz1-zad10.pdf
Pracę rozpoczynasz od zad. 2. Zaprojektuj prostą bazę danych składającą się z trzech tabel 'Uczeń', 'Klasa', 'Nauczyciel', utwórz pola wg. instrukcji;
ZADANIE 11
Projekt bd 'Moje zbiory multimedialne'
Nazwa pliku: projekt-cz1-zad11.pdf
Zaprojektuj bazę danych katalogującą twoje zbiory multimedialne. Dla każdej pozycji należy w bazie danych umieścić dane o nr_katalogowy, rodzaj nośnika, kategorii, nazwie wykonawcy, tytule;
ZADANIE 12
Projekt bd 'Mały szpital'
Nazwa pliku: projekt-cz1-zad12.pdf
Zaprojektuj bazę danych dla pacjentów małego szpitala, który posiada następujące oddziały: ogólny, zakaźny, skórny, kardiologiczny, chemioterapii. Postępuj zgodnie z instrukcją w pdf.
Do oceny: pliki proszę spakować w ZIP, zmienić nazwę: nazwisko_klasa_zad12 i przesłać na e-maila;
ZADANIE 13
Projekt bd 'Skoki narciarskie'
Nazwa pliku: projekt-cz1-zad13.pdf
Utwórz odpowiednią bazę danych, w której będziesz gromadził dane o zawodnikach uczestniczących w zawodach narciarskich. Postępuj zgodnie z instrukcją. Ten projekt będzie zawierał tzw. panel sterowania (czyli pusty formularz z odpowiednimi przyciskami do utworzonych formularzy, raportów, do ich drukowania, zamknięcia aplikacji)
Opis w jaki sposób tworzy się taki panel sterowania znajduje się poniżej pod tematem nr. 11 (ćwiczenie nr. 15).
Do oceny: pliki proszę spakować w ZIP, zmienić nazwę: nazwisko_klasa_zad13 i przesłać na e-maila;
Temat 11: TWORZENIE PANELU STERUJĄCEGO DOSTĘPEM DO BAZY DANYCH.
PANEL STEROWANIA
Przykład panelu sterowania bazy Northwind (wersja starsza, z MS Office 2000)
Ćwiczenie 15
Tworzenie formularzy sterujących
Formularze sterujące wykorzystuje się do ułatwienia nawigacji w bazie
danych pomiędzy dostępnymi w systemie bazodanowym formularzami,
kwerendami, raportami itp.
Zadanie: Wykonaj formularz startowy, który będzie uruchamiał się
automatycznie po uruchomieniu pliku z bazą danych. Formularz winien umożliwiać
prosty dostęp do przygotowanych wcześniej formularzy służących do wprowadzania
danych, kwerend służących do wyszukiwania informacji w bazie oraz przeglądania raportów.
Działania:
Podobnie jak inne obiekty formularz startowy można utworzyć wykorzystując zakładkę Tworzenie – ‘Pusty formularz’.
Idea budowy formularza startowego polega na umieszczeniu na nim
przycisków z panelu tzw. formantów, służących do wybierania poszczególnych opcji. W ‘Widok
projekt’ dostosuj formularz do założeń Twojego projektu – utwórz
tytuł formularza zgodny z tematyką bazy danych. Dodaj odpowiednie
„logo” zgodne z tematyką bazy. Dodaj odpowiednie przyciski dostępu do formularzy, raportów,
drukowania, przycisk zamknięcia programu.
Konfiguracja:
- W okienku 'właściwości' ustaw odpowiednie 'Akcje' jakie ma wykonać przycisk.
- W okienku po prawej stronie ‘właściwości’ ustaw formularzowi ‘Modalny’ –Tak;
- ‘Przyciski nawigacyjne’ – Nie.
- Ustaw tworzony formularz jako startowy: Przycisk pakietu Office -> Opcje programu Access -> Bieżąca baza danych -> Wyświetl formularz (wybierz formularz nazwa twojego formularza startowego).
- Zapisz zmiany!
To w zasadzie koniec. Baza danych z dostępem (panelem sterowania) jest gotowa do testowania. Sprawdź, czy po uruchomieniu pliku ‘accdb’ uruchamia się formularz startowy, czy jest prawidłowy dostęp do formularzy, raportów, wydruków oraz czy działa przycisk zamknięcia tej aplikacji i programu Access.
ZADANIE 14
Baza danych Hurtownia jest dostępna w pliku: projekt-cz1-zad14-hurtownia.zip
(plik accdb) zawiera informacje o książkach z dziedziny informatyki
oraz o drobnych akcesoriach komputerowych przechowywanych w pewnej
hurtowni. Baza zawiera następujące pola:
Lp. - liczba porządkowa;
ISBN - międzynarodowy kod książki lub symbol urządzenia nadany przez producenta;
Kod - oznaczenie kodowe pozycji magazynowej;
Autor - nazwisko i imię autora książki lub nazwa urządzenia;
Tytuł - tytuł książki lub opis urządzenia;
Cena;
VAT - procent podatku VAT;
L.sztuk - liczba sztuk książek lub urządzeń w magazynie;
Przyjęto - data przyjęcia książki lub urządzenia do magazynu.
1. Przygotuj filtry umożliwiające udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
a) Czy są w hurtowni książki dotyczące Windows 95?
b) Czy są w hurtowni książki dotyczące pakietu Works 4?
c) Jakie książki i akcesoria zalegają w magazynie co najmniej od 96-01-01 w ilości większej niż 50 sztuk?
d) Czy można zobaczyć tylko same książki?
e) Czy można zobaczyć tylko same akcesoria?
2. Wykonaj panel sterowania
dla tej bazy z przyciskami uruchamiającymi dostęp do wszystkich
formularzy/tabel (np. tabela Autor, Tytuł, Kod ISBN) oraz
kwerend/filtrów do punktów a-e;
Nazwa pliku do pobrania: projekt-cz1-zad14-hurtownia.zip
Do oceny: Plik zapisz do pliku zip pod nazwą: nazwisko_klasa_zad14 i prześlij na maila;
1. Zadanie 15 - utworzyć projekt "na papierze" (realizujemy go w dowolnym edytorze tekstu z formatowaniem) i oddać do zatwierdzenia i oceny. Po zatwierdzeniu można wykonać etap 2;
2. Zadanie 16 - utworzyć wg projektu "papierowego" bazę danych w MS Access lub OO Base, zapisać i plik oddać do oceny.
3. Zadanie 17 - zgodnie z projektem tekstowym i graficznym wykonać panel sterowania, dokonać odpowiednich blokad i zabezpieczeń bazy, przetestować funkcjonowanie i zabezpieczenia bazy danych, zapisać i oddać całość (tj. nowy, zmodyfikowany plik accdb wraz z końcową wersją uaktualnionego projektu) do oceny;
2. Struktura bazy - opisać z jakich tabel składać się będzie nasza baza i jakie będą między nimi relacje oraz jaki będzie dostęp do bazy (jakie formularze?) i jakie informacje będzie można otrzymać z bazy (jakie raporty?);
3. Diagram ERD - wykonać w postaci rysunku - diagramu - graficzny schemat encji i relacji między tabelami z podaniem kluczy PK;
4. Normalizacja tabel - wypisać w tabelce MS Word lub podobnej (może być rysunek) wszystkie tabele naszej bazy z ich nazwą, nazwami pól, typem i rozmiarem pól;
5. Operacje na bazie - jakie operacje będą dostępne w waszej bazie czyli spis wraz z krótkim opisem wszystkich: formularzy, kwerend, makr, raportów;
6. Panel sterowania - wykonać graficzny projekt panelu sterowania bazą w skali 1:1, np. przy pomocy programów Paint, MS Word, Gimp, DIA itp.;
7. Podsumowanie - spis modyfikacji, wszystkich zmian, jakich dokonaliście w nowej bazie po utworzeniu jej w MS Access (lub innym programie), uwagi dot. projektu, parametry techniczne testowanej bazy i systemu (w jakiej wersji MS Access i wersji systemu była utworzona bd?);
- Bazę wykonać należy od podstaw zgodnie z punktami wcześniej utworzonego projektu! Nie wolno zmieniać kolejności etapów projektowania! Na ogół do wykonania jest prosta baza z dwoma dowolnymi tabelami i prostą relacją jeden do jeden, jeden do wielu.
- Należy przetestować wykonaną bazę z min. 15 rekordami (to jest minimum wpisów w głównej tabeli bazy danych).
- Każdy z uczniów realizuje inną bazę danych wg podanego w e-mailu spisu dla danej klasy.
- DO OCENY: Należy rozliczyć się plikami wg już znanej zasady - nazwa pliku spakowanego w ZIP do oceny: nazwisko_klasa_zad15.zip, nazwisko_klasa_zad16.zip, nazwisko_klasa_zad17.zip,
- UWAGA. Ten sam projekt tzn. część teoretyczna (projekt w edytorze tekstu) oraz baza danych (MS Access, OO Base) będzie do wykorzystania w części 2 i 3 [CZ.2] [CZ.3] podczas tworzenia projektu bazy danych SQL, więc warto go zachować :)
Jest to ostania praca w tym semestrze z której, z obliczonej średniej z trzech otrzymanych za projekt BD ocen oraz zadań nr. 10, 11, 12, 13 i 14 wystawiona będzie do dziennika Vulcan ocena JS4. Na zakończenie zajęć w 1 semestrze przewidziane są jeszcze dwie prace dodatkowe tzw. poprawkowe, których treść prezentuję poniżej.
ZADANIE [19]
OSTATECZNY TERMIN PRZYJMOWANIA WSZYSTKICH PRAC
(RÓWNIEŻ ZALEGŁYCH)
PODANY ZOSTANIE NA LEKCJI LUB W DZIENNIKU VULCAN