[ CZ.1 ]



ZADANIA DO WYKONANIA 

KRYTERIA OCENIANIA ON-LINE


 

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

Zasady ogólne w czasie zajęć on-line:
Frekwencja - sprawdzana jest w danym dniu do godz. 15.00 przez potwierdzenie odebrania maila na Dzienniku 'Vulcan' (system Dziennika automatycznie potwierdzi odbiór po otworzeniu wiadomości)
Zadania są przesyłane wyłącznie przez dziennik elektroniczny "Vulcan". 

Zasady oceniania w czasie zajęć on-line:
Zasady PSO na stronie Kasprzaka.
Zasady WSO (naszych lekcji TIABD) pod linkiem:
https://edukasprzak.blogspot.com/p/ocenianie.html 

Materiały do lekcji będą prezentowane na tej stronie w zakładkach CZ.1, CZ.2 i CZ.3;  

Potrzebne oprogramowanie:
Do wykonania i rozwiązania zadań w cz.1 potrzebny jest program MS Access z pakietu MS Office wersji 2010 i wyższej lub inny np. OpenOffice Base.

Wszystkie pliki zadań są dostępne na "Dysku Google" w zakładce 'CZ. 1' pod adresem:

https://sites.google.com/view/eduprojekt/zadania

Zadania rozwiązujecie zgodnie z instrukcją przesłaną w email'u przez "Dziennik elektroniczny Vulcan" lub zgodnie z tematyką lekcji, zapisujecie w pliku pod nazwą 'nazwisko_klasa_zadanieNR.zip' i przesyłacie na podany adres e-mail [KONTAKT].


Temat 1: BHP na stanowisku komputerowym 

Regulamin pracowni informatycznych

  1. KAŻDY UCZEŃ MA WYZNACZONE STAŁE MIEJSCE PRACY PRZY STANOWISKU KOMPUTEROWYM.
  2. UCZEŃ ODPOWIEDZIALNY JEST ZA POWIERZONY MU SPRZĘT, CO POTWIERDZA WŁASNYM PODPISEM.
  3. WSZELKIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI W DZIAŁANIU KOMPUTERA NALEŻY ZGŁOSIĆ NAUCZYCIELOWI.
  4. KORZYSTANIE Z WŁASNEGO OPROGRAMOWANIA DOZWOLONE JEST TYLKO ZA ZGODĄ NAUCZYCIELA.
  5. UCZNIOWIE NIE MOGĄ ZMIENIAĆ ZAWARTOŚCI DYSKÓW KOMPUTERA (KASOWANIE, MODYFIKOWANIE, INSTALOWANIE GIER, PROGRAMÓW ITP.) BEZ ZGODY NAUCZYCIELA.
  6. PORZĄDEK W PRACOWNI UTRZYMUJĄ DYŻURNI.
  7. PO ZAKOŃCZONEJ LEKCJI UCZEŃ ZOSTAWIA ŁAD I PORZĄDEK NA STANOWISKU KOMPUTEROWYM.
  8. W CZASIE PRZERWY UCZNIOWIE OPUSZCZAJĄ PRACOWNIĘ, A DYŻURNI WIETRZĄ JĄ.
  9. BEZWZGLĘDNIE ZABRANIA SIĘ JEDZENIA I PICIA PRZY STANOWISKU KOMPUTEROWYM (W TYM CELU, ZA ZGODĄ NAUCZYCIELA, DOPUSZCZA SIĘ WYKORZYSTANIE ŁAWEK NA ŚRODKU PRACOWNI)

 Szczegółowe omówienie regulaminu [zobacz]


TEMAT 2: Instalacja i konfiguracja środowiska alternatywnego w stosunku do Google Chrome, służącego do testowania stron www, aplikacji web oraz baz danych (przetwarzanie informacji).

[ZOBACZ INSTRUKCJĘ

 


BAZY DANYCH MS ACCESS



TEMAT 3: Wiadomości wstępne - definicje związane z bazami danych

> Bazy danych [zobacz opracowanie]

> Podstawowe informacje na temat baz danych [zobacz opracowanie]

 

■  Dane to liczby, znaki, symbole (i cokolwiek innego) zapisane w celu ich przetwarzania.
■  Informacja to taki czynnik, któremu człowiek może przypisać określony sens (znaczenie), aby móc ją wykorzystywać do różnych celów.
■  Wiedza to, zgodnie z prastarą definicją Platona, ogół wiarygodnych informacji o rzeczywistości wraz z umiejętnością ich wykorzystywania.  

Można teraz uporządkować te pojęcia w kontekście baz danych i sposobu ich wykorzystania. Dane zbieramy i zapisujemy, by na ich podstawie uzyskiwać informacje, które będą stawały się wiedzą, gdy uzupełnimy je o sposoby i możliwości ich praktycznego wykorzystania. Nie trzeba chyba udowadniać tezy, że współczesne społeczeństwo, społeczeństwo informacyjne, opiera swoje działania i podstawy rozwoju na wiedzy, która jest między innymi pozyskiwana z baz danych.
Zgodnie z powyższymi definicjami dane to prawie wszystko co może być zapisane i dlatego jednym
z podstawowych zadań, żeby zbiór danych mógł stać się bazą danych, jest zapewnienie odpowiedniego sposobu uporządkowania. Bazy danych mogą gromadzić gigantyczne ilości danych zapewniając właściwy sposób ich uporządkowania. Teraz możemy spróbować zdefiniować pojęcie bazy danych:

Baza danych (database) to zbiór danych zapisanych w ściśle określony sposób w strukturach odpowiadających założonemu modelowi danych.
 

Baza danych składa się z jednej lub wielu tabel.

Tabela (table)

dwuwymiarowa struktura przechowująca dane dotyczące określonego tematu

  • kolumny – pola (atrybuty), część tabeli przechowująca jednostkowe typy danych np. nazwisko konkretnej osoby.
  • wiersze – rekordy (krotki), to pojedynczy wiersz w tabeli, czyli zestaw pól w niej występujących. Np. może to być zestaw cech danego człowieka: pesel, imię, nazwisko, data urodzenia, adres.

Kwerenda - (z ang. Query)

inaczej zapytanie do bazy danych. Istnieje wiele rodzajów zapytań, m.in: kwerendy wybierające, aktualizujące, usuwające, dołączające, krzyżowe, tworzące tabele etc. Np. kwerenda wybierająca może dla nas znaleźć w bazie wszystkich ludzi o danym nazwisku.

Formularz (ang. form)

służy do wygodnego wprowadzania, edytowania i usuwania danych w tabeli. Wymienione operacje wykonuje się za pomocą okna w którym użytkownik obsługuje pola. Znaczenie pól opisane jest za pomocą etykiet, można też wprowadzić mechanizmy wykrywania poprawności wypełnienia formularza (tzw. walidacja poprawności danych)

Raport

to informacje wyjęte z bazy danych, sformatowane i poukładane w czytelny dla odbiorcy sposób, tak aby można było je przedstawić np. na wydruku

Relacyjna baza danych

Baza danych pozwalająca na sprawne przechowywanie, zarządzanie oraz operowanie danymi zorganizowanym w struktury zwane relacjami.

Relacja

Podstawowym i jedynym sposobem reprezentowania danych w modelu relacyjnym jest relacja, będąca dwuwymiarową tablicą. Relacja jest zbiorem krotek posiadających taką samą strukturę, lecz różne wartości. Zdefiniowana relacja zawiera określony zbiór atrybutów (kolumn) i dowolną ilość niepowtarzalnych krotek (wierszy).

Atrybut (kolumna)

W nagłówku relacji podane są atrybuty. Służą one do nazywania kolumn relacji. Na ogół oddają znaczenie danych umieszczanych w kolumnach pod nimi. Z każdym atrybutem powiązana jest dziedzina (typ danych) przy pomocy której reprezentowane są jego wartości.

Krotka (wiersz)

Wiersze relacji, poza wierszem nagłówka (zawierającym atrybuty relacji), nazywane są krotkami. W krotce każdy atrybut posiada swój odpowiednik w postaci składowej krotki. Każda krotka reprezentuje pojedynczy i niepowtarzalny wpis do tabeli relacji. Inne nazwy krotki to rekord lub encja.

Dziedzina

W modelu relacyjnym każdy atrybut relacji musi mieć określony atomowy typ danych, tzn. jego typ musi należeć do typów elementarnych, np. musi być to typ liczbowy lub znakowy. Wartość atrybut nie może być ani rekordem (krotką), ani listą, ani tablicą, ani zbiorem, ani jakąkolwiek inną strukturą, którą można podzielić na mniejsze części.

Schemat relacji

Nazwa relacji oraz zbiór jej atrybutów nazywają się schematem relacji. W modelu relacyjnym projekt składa się z jednego lub wielu schematów relacji. Zbiór schematów relacji projektu jest określany schematem relacyjnej bazy danych.

SQL

Jest akronimem pochodzącym od Structured Query Language (strukturalny język zapytań) kierowanych do bazy danych. Jest to język opracowany przez firmę IBM w latach 70-tych w celu współpracy z relacyjnymi bazami danych. SQL stał się standardem w komunikacji z relacyjnymi bazami danych. Dziś SQL-a spotkamy najczęściej w trzech systemach zarządzania bazami: MySQL firmy Oracle, PostgreSQL opracowany na uniwersytecie w Berkeley oraz FireBird korporacji Borland.

 


Ćwiczenie

 W programie MS Access uruchom bazę z szablonu "Uczniowie i studenci". Dokonaj modyfikacji wyglądu wybranych formularzy. Wykorzystaj okienko "Właściwości" ustawiając różne elementy formularza, schematy kolorów, tytuł, obrazek graficzny. Zapisz bazę na dysk twardy.


TEMAT 4: Typy danych w bazach

 



NULL - jeśli dana wartość nie jest znana lub nie ma jej w ogóle, to mówimy, że jest to wartość NULL (to nie to samo co 0 lub znak spacji).

System bazy danych sprawdza, czy pole posiada zawartość, zapobiega wprowadzeniu rekordu z polem pustym, jeżeli pole to ma atrybut NOT NULL


 

ĆWICZENIA MS ACCESS

 

> Materiały dotyczące obsługi programu MS Access lub Open Office Base są dostępne na stronie [POMOCE]

> Tworzenie bazy danych w programie Access - opis krok po kroku [ZOBACZ]

Wszystkie pliki zadań i ćwiczeń są do pobrania z dysku Google Drive - [POBIERZ]
 

OCENY W CZĘŚCI 1:
JS1 - "Wiadomości wstępne z Access" - ocena za ćwiczenia nr. 1-14;
JS2 - "Tworzenie baz danych" - ocena za zad. nr.1 do 4;
JS3 - "Tworzenie zapytań" - ocena za zad. "Oceny" nr.5 do 9;
JS4 - "Tworzenie panelu sterowania" - ocena za zad. nr. (10) 12-13-14 plus "Samodzielny projekt bazy danych" /zad. 15-16-17/;

PP   - "Poprawa prac"  ocena za zadanie 18 i 19 tzw. poprawkowe;

AL - "Aktywność" ocena informacyjna o stanie rozliczenia się z prac i zadań, bez wpływu na ocenę końcową.



 

Temat 5: Tworzenie bazy danych "UCZNIOWIE"

> Materiał dydaktyczny: Tworzenie baz danych w MS Access

Ćwiczenie 1

1. Uruchom program Microsoft Office Access/OpenOffice Base.

2. Utwórz nową bazę danych i nadaj jej nazwę Nazwisko_klasa.accdb (możesz zapisać w swoim folderze klasowym!)

3. Utwórz nową tabelę i nadaj jej nazwę Wykaz uczniów

4. Zapisz bazę danych.

Kolejne ćwiczenia wykonywane będą z użyciem bazy danych Wykaz_uczniow.accdb

UWAGA! Jeżeli bazę tworzysz w programie OpenOffice Base pobierz z dysku Google plik uczniowie.odb (link poniżej)

W przypadku problemów z importem danych do bazy danych proszę pobrać z Dysku Google gotowy plik z bazą danych Uczniowie [nazwa pliku: Wykaz_uczniow.zip]

Ćwiczenie 2

Tabela "Wykaz_uczniow" składa się z pięciu pól: ID_ucznia, Nazwisko_ucznia, Imie_ucznia, Miejsce_urodzenia, Data_urodzenia, Miejsce_zamieszkania. Klucz (Primary Key) jest założony na polu ID_ucznia;

1. Importuj do tabeli Wykaz uczniów dane zawarte w pliku Wykaz uczniów.xml. Plik uczniowie_dane.zip oraz w wersji dla OpenOffice (gotowa tabela uczniowie.odb) dostępny jest w zakładce ‘CZ. 1’ pod adresem: 

DYSK GOOGLE https://sites.google.com/view/eduprojekt/zadania

2. Uruchom sortowanie danych według kolumny Nazwisko.

3. Włącz opcję Sortuj od A do Z.


Temat 6: Praca z tabelami

Ćwiczenie 3

1. Dodaj do tabeli Wykaz uczniów, 2 nowe rekordy:

Nazwisko        Imię            Miejsce_ur            Data_ur               Miejsce_zam

Piętka              Roman         Wrocław                2000-12-31           Wrocław, ul. Borowa 6

Zamyślona      Lucyna         Szczecin                1991-02-14           Szczecin, ul. Gąski 11

2. Zmień kolejność pól w tabeli, tak aby pole Imię znalazło się przed polem Nazwisko.

Ćwiczenie 4

1. Utwórz w tabeli klucz podstawowy oparty na polu Identyfikator.

2. Dodaj nowe pole do tabeli i nadaj mu nazwę Telefon.

3. Typ danych nowego pola ustaw jako Tekst, dodaj maskę wprowadzania Numer telefonu, Bez symboli w masce.

Ćwiczenie 5

1. Zmień rozmiar pola Nazwisko na 30 znaków.

2. Zmień rozmiar pola Imię na 25 znaków.

3. Wyszukaj uczennicę Lucyna Zamyślona i zmień jej nazwisko na Lucyna Jonas.


Temat 7: Tworzenie kwerend w postaci zapytań 

> Materiał dydaktyczny: Tworzenie kwerend

Ćwiczenie 6

1. Utworzyć kwerendę (wykorzystując tzw. filtrowanie) o nazwie Mężczyźni, zawierającą imiona i nazwiska wszystkich chłopców.

2. Utworzyć kwerendę (wykorzystując tzw. filtrowanie) o nazwie Kobiety, zawierającą imiona i nazwiska wszystkich dziewczynek, mieszkających w Krakowie.

Ćwiczenie 7

1. Utwórz kwerendę (podsumowanie) o nazwie Ilość, zawierającą sumę chłopców i dziewczynek w szkole.

2. Utworzyć kwerendę o nazwie Miasta, zawierającą ilość uczniów z każdego miasta.

Ćwiczenie 8

1. Utwórz kwerendę (wykorzystując tzw. filtrowanie) o nazwie Wybrane, zawierającą chłopców, których nazwiska zaczynają się na literę „A” oraz informację z jakich miast pochodzą.


Temat 8: Tworzenie formularzy

Ćwiczenie 9

1. Utwórz formularz bazujący na tabeli Wykaz uczniów.

2. Nadaj mu nazwę Formularz_uczniowie.

3. Przejdź na koniec formularza i dodaj nowego ucznia:

Nazwisko      Imię             Miejsce_ur             Data_ur                 Miejsce_zam Telefon

Gwiazda       Agata                    Berlin                   2000-01-01           Wrocław       583-22-22

Ćwiczenie 10

1. Ustaw styl formularza na Metro (lub inny).

2. Wstaw logo do formularza – wykorzystaj plik graficzny

3. Zmień tytuł formularza z Wykaz uczniów na Klasy drugie.

Ćwiczenie 11

1. Utwórz stopkę w formularzu.

2. Dodaj do stopki etykietę. Wprowadź napis: Rok szkolny 2020/2021

3. Dodaj do etykiety pogrubienie, wyśrodkowanie i zmień rozmiar czcionki na 12.


Temat 9: Tworzenie raportów

Ćwiczenie 12

1. Utworzyć raport zawierający wszystkie pola z tabeli Wykaz uczniów (przyjąć domyślne ustawienia definicji raportu).

2. Zapisać raport pod nazwą Wykaz_raport.

3. Zamknąć raport.

Ćwiczenie 13

1. Utworzyć raport prezentujący dane z tabeli Wykaz uczniów pogrupowane według pola Imię. Zapisać raport pod nazwą Uczniowie_raport.

2. Ustawić poziomą orientację strony.

3. Zapisać i zamknąć raport Uczniowie_raport.

Ćwiczenie 14

1. Otworzyć raport Uczniowie_raport i zmodyfikować nagłówek raportu wstawiając w miejsce tekstu Uczniowie_raport tekst Uczniowie klas drugich.

2. Przenieś ze stopki strony do stopki raportu bieżącą datę.

3. Otwórz tabelę Wykaz uczniów i wydrukuj na dostępnej drukarce PDF lub do pliku uczniowie.prn (na dysku roboczym) pierwsze 30 rekordów z danymi uczniów.

4. Zapisz wszystkie otwarte tabele i zamknij aplikację bazy danych.

OSTATECZNY TERMIN WYKONANIA BAZY DANYCH PODANY BĘDZIE NA LEKCJI LUB W DZIENNIKU VULCAN. ZA POWYŻSZE ĆWICZENIA (od 1 do 14) BĘDZIE WYSTAWIONA OCENA JS1



ZADANIA Z TWORZENIA BAZ DANYCH MS ACCESS


ZADANIE [1] 

Temat: Zadanie 1 z tworzenia bazy MS Access.

Jest to ćwiczenie z instruktażem "krok po kroku", służące utrwaleniu umiejętności wykonywania podstawowych czynności w tworzeniu bazy danych w MS Access.
Baza "Firma" składa się z 6 tabel, ma 1 gotowy formularz "Kierownicy działów", 1 kwerendę "Adresy domowe pracowników", 1 raport "lista pracowników".

Zadanie wykonujecie punkt po punkcie. Jest 15 takich punktów. Jeżeli wykonasz wszystkie punkty bez większych problemów to znaczy, że podstawowe umiejętności zostały przez Ciebie opanowane.

Nazwa pliku do pobrania: zad01-cz1-firma.zip

Do oceny: plik proszę spakować w ZIP, zmienić nazwę: nazwisko_klasa_zad1.zip i przesłać na e-maila;
 



ZADANIE [2]

Temat: Zadanie 2 - Współpraca MS Office z bazami danych

Jest to ćwiczenie z instruktażem "krok po kroku", prezentujące współpracę MS Office z bazą danych (MS Access).
Baza "osoby" składa się z 1 tabeli z danymi osobowymi 302 osób,

Zadanie wykonujecie punkt po punkcie. Są 3 takie duże punkty. Łączenie z danymi zgodnie z tzw. korespondencją seryjną, połączenie danych w MS Word i MS Excel. Te zadanie można wykonać również przy pomocy innych pakietów biurowych np. Open Office, Libre Office itp.;

Nazwa pliku do pobrania: zad02-cz1-osoby.zip

Do oceny: pliki proszę spakować w ZIP, zmienić nazwę: nazwisko_klasa_zad2.zip i przesłać na e-maila;
 






ZADANIE [3] 

Temat: Zadanie 3 - tworzenie raportów i analiza danych

Jest to ćwiczenie z instruktażem "krok po kroku", prezentujące tworzenie raportów z baz danych.
Baza "analizy" składa się z 6 tabel z danymi.

Zadanie wykonujecie punkt po punkcie. Są 3 takie duże punkty. Utworzenie 3 raportów na podstawie gotowych 2 kwerend.

Nazwa pliku do pobrania: zad03-cz1-raporty.zip

Do oceny: plik proszę spakować w ZIP, zmienić nazwę: nazwisko_klasa_zad3 i przesłać na e-maila;
 




ZADANIE [4]

Temat: Zadanie 4 - Kwerendy funkcjonalne
 
Zadanie: Wykonaj prezentację lub utwórz dokument tekstowy na temat kwerend funkcjonalnych.
Kwerendy takie są przeznaczone do dodawania, usuwania i aktualizacji danych w wielu rekordach tabeli jednocześnie. Możemy wyróżnić następujące kwerendy: tworzącą tabele, dołączającą, usuwającą, aktualizującą i parametryczną. Mechanizm wykonania tych kwerend jest identyczny z wykonaniem kwerend wyszukujących. Po wykonaniu kwerendy, aby ją uruchomić naciskamy klawisz 'Uruchom'.
Pamiętaj o podaniu w Twojej prezentacji wykorzystanych źródeł informacji.

W zadaniu podaj metodą krok po kroku wykonanie wymienionych kwerend.

Do oceny: Prezentację lub dokument tekstowy spakuj w ZIP, zmień nazwę: nazwisko_klasa_zad4.zip i prześlij na email.
 
 
PS. Jest to ostatnie zadanie z podstaw tworzenia bazy danych.
Proszę o uzupełnienie brakujących prac (zadanie 1, 2, 3, 4) zgodnie z terminem podanym na lekcji lub w wiadomości dziennika Vulcan.
Z wymienionych prac będzie wystawiona do dziennika ocena JS2.
 


ZADANIE [5]

Temat: Zadanie 5 - Kwerendy funkcjonalne

Zadanie: Wykonaj bazę danych oraz kwerendy wg punktów (dla MS Access i Base)
  • Bazę danych z kwerendami zapisz jako oceny1_klasa.accdb lub oceny1_klasa.odb,

Do oceny: Plik bazy danych z zapisanymi kwerendami spakuj do zip i zapisz jako nazwisko_klasa_zad5. Wynikowe pliki proszę przesłać do oceny przez e-maila.

Link do pobrania zadania znajduje się na poniższej stronie.
Nazwa pliku do pobrania: zad05-cz1-oceny1.zip
 


ZADANIE [6]

Temat: Zadanie 6 - Kwerendy funkcjonalne

Zadanie: Wykonaj bazę danych oraz kwerendy wg punktów w instrukcji

Bazę danych z kwerendami zapisz jako oceny2_klasa.accdb lub oceny2.odb,
Plik tekstowy z odpowiedziami zapisz jako odpowiedzi.txt lub jako pliki /doc/rtf/pdf

Do oceny: Plik bazy danych z zapisanymi kwerendami oraz plik tekstowy z odpowiedziami spakuj do zip i zapisz jako nazwisko_klasa_zad6.zip. Plik prześlij do oceny przez maila.

Nazwa pliku do pobrania: zad06-cz1-oceny2.zip
Plik z ćwiczeniem znajduje się na poniższej stronie:



ZADANIE [7] 

Temat: Zadanie 7 - Baza danych studenci i oceny
 
Zadanie: wykonaj modyfikacje w bazie danych oceny3_klasa.accdb wg punktów z pliku pdf.

Do oceny: Plik bazy danych ze zmodyfikowanymi danymi spakuj do zip i zapisz jako nazwisko_klasa_zad7.zip. Plik prześlij do oceny przez maila.

Plik z ćwiczeniem znajduje się na poniższej stronie:
 Nazwa pliku do pobrania: zad07-cz1-oceny3.zip




ZADANIE [8] 

Temat: Zadanie 8 - Baza danych studenci i oceny

Zadanie: wykonaj modyfikacje w bazie danych oceny4_klasa.accdb (tej samej co w poprzednim zadaniu nr.7) wg punktów z pliku pdf.

Do oceny: Plik bazy danych ze zmodyfikowanymi danymi spakuj do zip i zapisz jako nazwisko_klasa_zad8.zip. Prześlij do oceny przez maila.
Plik bazy danych będzie jeszcze wykorzystany w zad. 9 

Plik do pobrania ćwiczenia znajduje się na poniższej stronie:
Nazwa pliku do pobrania: zad08-cz1-oceny4.zip


ZADANIE [9]

Temat: Zadanie 9 - Baza danych studenci i oceny

Zadanie: wykonaj modyfikacje w bazie danych oceny5_klasa.accdb (tej samej co w poprzednim zadaniu nr.7,8) wg punktów z pliku pdf.

Plik do pobrania ćwiczenia znajduje się na poniższej stronie w zakładce CZ. 1. 
Nazwa pliku do pobrania: zad09-cz1-oceny5.zip

Do oceny: Plik bazy danych ze zmodyfikowanymi danymi spakuj do zip i zapisz jako nazwisko_klasa_zad9.zip. Prześlij do oceny przez maila.


 
 
PS. Jest to ostatnie zadanie z modyfikacji bazy danych "Studenci i oceny"
Proszę o uzupełnienie brakujących zadań (zadanie 5, 6, 7, 8, 9) zgodnie z terminem podanym na lekcji lub w wiadomości dziennika Vulcan.
Z wymienionych zadań będzie wystawiona do dziennika ocena JS3.
 


PROJEKTOWANIE BAZ DANYCH

 ĆWICZENIA

Temat 10 - PROJEKTOWANIE BAZ DANYCH - ĆWICZENIA

ZADANIE 10

Projekt 'Szkoła'

Nazwa pliku: projekt-cz1-zad10.pdf

Pracę rozpoczynasz od zad. 2. Zaprojektuj prostą bazę danych składającą się z trzech tabel 'Uczeń', 'Klasa', 'Nauczyciel', utwórz pola wg. instrukcji;

PLIK DO POBRANIA

 

ZADANIE 11

Projekt bd 'Moje zbiory multimedialne'

Nazwa pliku: projekt-cz1-zad11.pdf

Zaprojektuj bazę danych katalogującą twoje zbiory multimedialne. Dla każdej pozycji należy w bazie danych umieścić dane o nr_katalogowy, rodzaj nośnika, kategorii, nazwie wykonawcy, tytule;

PLIK DO POBRANIA

 

ZADANIE 12 

Projekt bd 'Mały szpital'

Nazwa pliku: projekt-cz1-zad12.pdf

Zaprojektuj bazę danych dla pacjentów małego szpitala, który posiada następujące oddziały: ogólny, zakaźny, skórny, kardiologiczny, chemioterapii. Postępuj zgodnie z instrukcją w pdf.

Do oceny: pliki proszę spakować w ZIP, zmienić nazwę: nazwisko_klasa_zad12 i przesłać na e-maila;

PLIK DO POBRANIA

 

ZADANIE 13 

Projekt bd 'Skoki narciarskie'

Nazwa pliku: projekt-cz1-zad13.pdf

Utwórz odpowiednią bazę danych, w której będziesz gromadził dane o zawodnikach uczestniczących w zawodach narciarskich. Postępuj zgodnie z instrukcją. Ten projekt będzie zawierał tzw. panel sterowania (czyli pusty formularz z odpowiednimi przyciskami do utworzonych formularzy, raportów, do ich drukowania, zamknięcia aplikacji) 

Opis w jaki sposób tworzy się taki panel sterowania znajduje się poniżej pod tematem nr. 11 (ćwiczenie nr. 15).

Do oceny: pliki proszę spakować w ZIP, zmienić nazwę: nazwisko_klasa_zad13 i przesłać na e-maila;


PLIK DO POBRANIA


  

Temat 11: TWORZENIE PANELU STERUJĄCEGO DOSTĘPEM DO BAZY DANYCH.


PANEL STEROWANIA

[Obrazek: panel.jpg]

  Przykład panelu sterowania bazy Northwind (wersja starsza, z MS Office 2000)

Ćwiczenie 15

Tworzenie formularzy sterujących 

Formularze sterujące wykorzystuje się do ułatwienia nawigacji w bazie danych pomiędzy dostępnymi w systemie bazodanowym formularzami, kwerendami, raportami itp.

Zadanie: Wykonaj formularz startowy, który będzie uruchamiał się automatycznie po uruchomieniu pliku z bazą danych. Formularz winien umożliwiać prosty dostęp do przygotowanych wcześniej formularzy służących do wprowadzania danych, kwerend służących do wyszukiwania informacji w bazie oraz przeglądania raportów.

Działania:

Podobnie jak inne obiekty formularz startowy można utworzyć wykorzystując zakładkę Tworzenie – ‘Pusty formularz’. Idea budowy formularza startowego polega na umieszczeniu na nim przycisków z panelu tzw. formantów, służących do wybierania poszczególnych opcji. W ‘Widok projekt’ dostosuj formularz do założeń Twojego projektu – utwórz tytuł formularza zgodny z tematyką bazy danych. Dodaj odpowiednie „logo” zgodne z tematyką bazy. Dodaj odpowiednie przyciski dostępu do formularzy, raportów, drukowania, przycisk zamknięcia programu.

Konfiguracja
:

  1. W okienku 'właściwości' ustaw odpowiednie 'Akcje' jakie ma wykonać przycisk.
  2. W okienku po prawej stronie ‘właściwości’ ustaw formularzowi ‘Modalny’ –Tak;
  3. ‘Przyciski nawigacyjne’ – Nie.
  4. Ustaw tworzony formularz jako startowy: Przycisk pakietu Office -> Opcje programu Access -> Bieżąca baza danych -> Wyświetl formularz (wybierz formularz nazwa twojego formularza startowego).
  5. Zapisz zmiany!

To w zasadzie koniec. Baza danych z dostępem (panelem sterowania) jest gotowa do testowania. Sprawdź, czy po uruchomieniu pliku ‘accdb’ uruchamia się formularz startowy, czy jest prawidłowy dostęp do formularzy, raportów, wydruków oraz czy działa przycisk zamknięcia tej aplikacji i programu Access.



ZADANIE 14

Baza danych Hurtownia jest dostępna w pliku: projekt-cz1-zad14-hurtownia.zip (plik accdb) zawiera informacje o książkach z dziedziny informatyki oraz o drobnych akcesoriach komputerowych przechowywanych w pewnej hurtowni. Baza zawiera następujące pola:
Lp. - liczba porządkowa;
ISBN - międzynarodowy kod książki lub symbol urządzenia nadany przez producenta;
Kod - oznaczenie kodowe pozycji magazynowej;
Autor - nazwisko i imię autora książki lub nazwa urządzenia;
Tytuł - tytuł książki lub opis urządzenia;
Cena;
VAT - procent podatku VAT;
L.sztuk - liczba sztuk książek lub urządzeń w magazynie;
Przyjęto - data przyjęcia książki lub urządzenia do magazynu.

1. Przygotuj filtry umożliwiające udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

a)    Czy są w hurtowni książki dotyczące Windows 95?
b)    Czy są w hurtowni książki dotyczące pakietu Works 4?
c)    Jakie książki i akcesoria zalegają w magazynie co najmniej od 96-01-01 w ilości większej niż 50 sztuk?
d)    Czy można zobaczyć tylko same książki?
e)    Czy można zobaczyć tylko same akcesoria?

2. Wykonaj panel sterowania dla tej bazy z przyciskami uruchamiającymi dostęp do wszystkich formularzy/tabel (np. tabela Autor, Tytuł, Kod ISBN) oraz kwerend/filtrów do punktów a-e;

Nazwa pliku do pobrania: projekt-cz1-zad14-hurtownia.zip

Do oceny: Plik zapisz do pliku zip pod nazwą: nazwisko_klasa_zad14 i prześlij na maila;


PLIK DO POBRANIA

 



 
PROJEKTOWANIE BAZ DANYCH
 
SAMODZIELNY PROJEKT BAZY DANYCH
 
 
ZADANIE [15]  [16[  [17]
 
Temat: Zadanie 15, 16, 17 - Projekt bazy danych (trzy bloki lekcyjne)

W e-mailu każda klasa otrzyma spis tematów b.d. do realizacji - spis będzie posiadał nr. z dziennika oraz nazwę bazy danych do realizacji.
 
Projekt będziecie realizować w trzech oddzielnych etapach (będą trzy kolejne lekcje - trzy oddzielne zadania i trzy oceny):

1. Zadanie 15 - utworzyć projekt "na papierze" (realizujemy go w dowolnym edytorze tekstu z formatowaniem) i oddać do zatwierdzenia i oceny. Po zatwierdzeniu można wykonać etap 2;
2. Zadanie 16 - utworzyć wg projektu "papierowego" bazę danych w MS Access lub OO Base, zapisać i plik oddać do oceny.
3. Zadanie 17 - zgodnie z projektem tekstowym i graficznym wykonać panel sterowania, dokonać odpowiednich blokad i zabezpieczeń bazy, przetestować funkcjonowanie i zabezpieczenia bazy danych, zapisać i oddać całość (tj. nowy, zmodyfikowany plik accdb wraz z końcową wersją uaktualnionego projektu) do oceny;
 
ETAP 1 - Jakie punkty trzeba zrealizować aby zaprojektować bazę danych? Poniżej podałem spis punktów do uzupełnienia.
 
Wpisać temat i autoryzować pracę (podpisać się)
1. Informacje wstępne - czyli tutaj trzeba określić cel utworzenia bazy danych, po co ją tworzymy i dla kogo?
2. Struktura bazy - opisać z jakich tabel składać się będzie nasza baza i jakie będą między nimi relacje oraz jaki będzie dostęp do bazy (jakie formularze?) i jakie informacje będzie można otrzymać z bazy (jakie raporty?);
3. Diagram ERD - wykonać w postaci rysunku - diagramu - graficzny schemat encji i relacji między tabelami z podaniem kluczy PK;
4. Normalizacja tabel - wypisać w tabelce MS Word lub podobnej (może być rysunek) wszystkie tabele naszej bazy z ich nazwą, nazwami pól, typem i rozmiarem pól;
5. Operacje na bazie - jakie operacje będą dostępne w waszej bazie czyli spis wraz z krótkim opisem wszystkich: formularzy, kwerend, makr, raportów;
6. Panel sterowania - wykonać graficzny projekt panelu sterowania bazą w skali 1:1, np. przy pomocy programów Paint, MS Word, Gimp, DIA itp.;
7. Podsumowanie - spis modyfikacji, wszystkich zmian, jakich dokonaliście w nowej bazie po utworzeniu jej w MS Access (lub innym programie), uwagi dot. projektu, parametry techniczne testowanej bazy i systemu (w jakiej wersji MS Access i wersji systemu była utworzona bd?);

ETAP 2 - wykonanie bazy danych wg punktów utworzonego wcześniej projektu tekstowego tzn. wykonanie bazy danych w programie MS Access, OpenOffice Base itp., następnie wprowadzenie do tabel minimum 15 rekordów danych. Utworzenie zgodnie z projektem tekstowym: minimum 3 kwerend, 2 formularzy oraz 2 raportów. Przetestowanie funkcjonowania relacji, kwerend, raportów.
 
ETAP 3 - Wykonanie panelu sterowania, wprowadzenie zabezpieczeń i odpowiednich blokad (wykorzystanie makra autoexec, konfiguracja właściwości pliku bazy). Uzupełnienie i dopisanie wykonanych modyfikacji w p. 7 "Podsumowanie" tak by projekt bazy był zgodny z wykonanym modelem bazy danych. Oddać całość do oceny (przesłać poprawiony projekt tekstowy wraz z plikiem bazy!)
 
 
  • Bazę wykonać należy od podstaw zgodnie z punktami wcześniej utworzonego projektu! Nie wolno zmieniać kolejności etapów projektowania! Na ogół do wykonania jest prosta baza z dwoma dowolnymi tabelami i prostą relacją jeden do jeden, jeden do wielu.
  • Należy przetestować wykonaną bazę z min. 15 rekordami (to jest minimum wpisów w głównej tabeli bazy danych).
  • Każdy z uczniów realizuje inną bazę danych wg podanego w e-mailu spisu dla danej klasy.
  • DO OCENY: Należy rozliczyć się plikami wg już znanej zasady - nazwa pliku spakowanego w ZIP do oceny: nazwisko_klasa_zad15.zip,  nazwisko_klasa_zad16.zip, nazwisko_klasa_zad17.zip,
  • UWAGA. Ten sam projekt tzn. część teoretyczna (projekt w edytorze tekstu) oraz baza danych (MS Access, OO Base) będzie do wykorzystania w części 2 i 3 [CZ.2] [CZ.3] podczas tworzenia projektu bazy danych SQL, więc warto go zachować :)

Jest to ostania praca w tym semestrze z której, z obliczonej średniej z trzech otrzymanych za projekt BD ocen oraz zadań nr. 10, 11, 12, 13 i 14 wystawiona będzie do dziennika Vulcan ocena JS4. Na zakończenie zajęć w 1 semestrze przewidziane są jeszcze dwie prace dodatkowe tzw. poprawkowe, których treść prezentuję poniżej.


 
ZADANIA NA POPRAWĘ OCENY SEM.1

ZADANIE [18]

Zadanie 18 - Raporty z bazy danych 'PHU KASPRZAK'

Baza składa się z pięciu tabel: Dane osobowe, Oddziały, pracownicy, wykaz stanowisk i wykaz zaszeregowań;
Postępuj zgodnie z instrukcjami zawartymi w pliku zadanie_18_raporty.pdf

Do wykonania:
1. Utwórz raport 'spis telefonów';
2. Utwórz kwerendę 'Finanse pracowników' i na jej podstawie raport 'Finanse pracowników w oddziałach'
3. Utwórz kwerendę 'Miasta zamieszkania pracowników' oraz kwerendę 'Adresy pracownikow' i na ich podstawie raport 'Pracownicy wg miejsc zamieszkania' oraz podraport 'Adresy pracownikow';
4. Utwórz raport 'Finanse wg stanowisk';

Do oceny: Zapisz plik pod nazwą: nazwisko_klasa_zad18.accdb i prześlij mailem do oceny.
 
Nazwa pliku do pobrania: zad18-cz1-poprawa.zip





ZADANIE [19]

Zadanie 19 - Raporty z bazy danych 'PHU KASPRZAK'

Baza składa się z pięciu tabel: Dane osobowe, Oddziały, pracownicy, wykaz stanowisk i wykaz zaszeregowań;
Postępuj zgodnie z instrukcjami zawartymi w pliku zadanie_19_raporty.pdf

Do wykonania:
1. Utwórz raport 'spis telefonów';
2. Utwórz kwerendę 'Finanse pracowników' i na jej podstawie raport 'Finanse pracowników w oddziałach'
3. Utwórz kwerendę 'Miasta zamieszkania pracowników' oraz kwerendę 'Adresy pracownikow' i na ich podstawie raport 'Pracownicy wg miejsc zamieszkania' oraz podraport 'Adresy pracownikow';
4. Utwórz raport 'Finanse wg stanowisk';

Do oceny: Zapisz plik pod nazwą: nazwisko_klasa_zad19.accdb i prześlij mailem do oceny.
 
Nazwa pliku do pobrania: zad19-cz1-poprawa.zip






OSTATECZNY TERMIN PRZYJMOWANIA WSZYSTKICH PRAC 
(RÓWNIEŻ ZALEGŁYCH)
PODANY ZOSTANIE NA LEKCJI LUB W DZIENNIKU VULCAN